Proste to RODO w medycynie w oświacie w firmie

Wdrożenie RODO w firmie / w szkole / w podmiocie medycznym

Wdrożenie RODO w firmie / w oświacie / w medycynie

Dokumentacja RODO dla firmy, dla podmiotów medycznych, przychodni, szpitali, lekarzy, dla placówek oświatowych. Pełnienei funkcji Inspektora Ochrony Danych w firmach, w podmiotach medycznych, w szkołach. Szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz ochrony danych osobowych. Audyt Bezpieczeństwa Informacji KRI. Dofinansowania dla samorządów, dla podmiotów medycznych na cyberbezpieczeństwo.

Zakres danych osobowych na bilecie

Zakres danych osobowych na bilecie

Zakres danych osobowych na bilecie – sprawa miała swój początek w 2015r., kiedy to po raz pierwszy swoje uwagi do art. 16 ust.3 Ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe zgłaszał Rzecznik Praw Obywatelskich. Z uwagi na fakt, iż przepisy do dnia dzisiejszego nie zostały zmienione. obecny RPO Marcin Wiącek ponownie skierował zapytanie tym razem do Ministra Infrastruktury o działania w sprawie, albowiem cyt.:”(…) RPO zna przypadki gromadzenia nie tylko nr PESEL czy adresu, ale także zamieszczania tych danych bezpośrednio na karcie miejskiej. Znacząco zwiększa to niebezpieczeństwo nieuprawnionego wykorzystania danych w przypadku utraty karty.(…)”.

Zakres danych obowiązkowych i fakultatywnych na bilecie okresowym

Zawarcie umowy przewozu, zgodnie  z art.  16 ust. 1 Ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe [dalej UPP], następuje przez nabycie biletu na przejazd przed rozpoczęciem podróży lub spełnienie innych określonych przez przewoźnika lub organizatora publicznego transportu zbiorowego warunków dostępu do środka transportowego, a w razie ich nieustalenia – przez samo zajęcie miejsca w środku transportowym.

Obowiązkowo zgodnie  z art.  16 ust. 2 UPP na bilecie umieszcza się:

  • nazwę przewoźnika lub organizatora publicznego transportu zbiorowego;
  • relację lub strefę przejazdu;
  • wysokość należności za przejazd;
  • zakres uprawnień pasażera do ulgowego przejazdu.

Spór toczy się natomiast o informacje w tym, dane o jakich mowa w z art.  16 ust. 3 UPP. Zgodnie z tym przepisem na bilecie mogą być umieszczane, inne informacje, w tym dane osobowe pasażera, jeżeli jest to niezbędne dla przewoźnika lub organizatora w regularnym przewozie osób. Innymi słowy nie wystarczy że umieszczenie innych informacji, w skład których mogą wchodzić dane osobowe, jest obligatoryjne, jeśli jest niezbędne dla przewoźnika lub jeśli jest niezbędne dla organizatora w regularnym przewozie osób, w tym zakresie pomimo niezbędności nadal zachowują oni prawo do podjęcia decyzji zawarciu na bilecie innych informacji, o których mowa w przepisie. Przepis w rzeczywistości nie ogranicza w żaden sposób zakresu informacji, jakie mogą zostać umieszczone, wskazując jednocześnie, iż informacjami mogą być dane osobowe pasażera. Odpowiednio, zgodnie z art. 16 ust. 4 UPP dane i informacje, o których mowa w ust. 2 – czyli obligatoryjne oraz o których mowa w ust. 3 – czyli te które mogą być umieszczone, jeśli jest to niezbędne, zapisywane są w pamięci elektronicznej biletu, jeżeli bilet ma formę elektroniczną.

Zakres danych obowiązkowych i fakultatywnych na bilecie okresowym

Jak czytamy w Komunikacie RPO zamieszczonym na jego stronach internetowych

cyt.:”(…) W odpowiedzi z 12 września 2018 r. resort wskazał, że sprawa dodania zamkniętego i sprecyzowanego katalogu danych osobowych, które przewoźnik będzie mógł przetwarzać przy sprzedaży biletu, była przedmiotem analizy w ramach projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw. 16 sierpnia 2023 r. RPO ponownie zwrócił się do MI o informację nt. przyczyn nieuwzględnienia uzgodnionej uprzednio kwestii w kolejnych nowelizacjach Prawa przewozowego. W odpowiedzi z 11 października 2023 r. wskazano, że w ramach projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw (UD126) resort rozważał zmianę art. 16 ust. 3. Niemniej jednak, wobec upływu VIII kadencji Sejmu RP prace nad projektem nie zostały zakończone. W kolejnej, IX kadencji Sejmu RP, w celu kontynuowania prac, projekt wpisano do wykazu prac Rady Ministrów (nr UD18). Projekt ponownie skierowano do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych, a następnie do kolejnych etapów prac legislacyjnych. Z uwagi na konieczność nadania mu pilnego charakteru w celu wdrożenia zmian systemowych w zakresie funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w Polsce, resort podjął decyzję, aby projekt zawierał jedynie niezbędne zmiany. W związku z tym, nie podjęto decyzji o zmianach Prawa przewozowego w odniesieniu do katalogu danych osobowych pasażerów umieszczanych na biletach.(…)”.

Materiały źródłowe ...

Komunikat RPO [Dostęp: 04.12.2024 r., godz.: 8:10]