Krajowy Rejestr Oznakowanych Psów i Kotów
Krajowy Rejestr Oznakowanych Psów i Kotów – dnia 1 października br. opublikowany został projekt ustawy o Krajowym Rejestrze Oznakowanych Psów i Kotów w portalu Rządowego Centrum Legislacji. Jak czytamy w Komunikacie PUODO, z uwagi na fakt, iż Prezes UODO został pominięty w procesie opiniowania, postanowił z urzędu przedstawić do ww. projektu uwagi. Nie byłoby w tym w zasadzie nic niepokojącego, gdyby nie główne zastrzeżenie „PUODO zauważa, że projekt wymaga pogłębionej analizy skutków zmiany prawa dla ochrony danych osobowych (tzw. testu prywatności). Wylicza też wątpliwości oraz potrzebne zmiany w projekcie ustawy.” Prezes UODO prosi Ministra Rolnictwa o dokonanie odpowiednich zmian usuwających wskazane wątpliwości bądź uzupełniających projekt w celu poszanowania ochrony danych osobowych obywateli.
Ustawa określa ...
Ustawa określa zasady prowadzenia Krajowego Rejestru Oznakowanych Psów i Kotów, zwanego dalej „KROPiK”, oraz zasady znakowania i rejestracji w KROPiK psów z gatunku Canis lupus familiaris i kotów z gatunku Felis silvestris catus. W ustawie jednak przewidziane są dwa wyłączenia, kiedy to jej zapisów nie stosuje się do:
- psów służbowych – psów będących własnością Skarbu Państwa, znajdujących się na stanie jednostki wojskowej, w której są używane, które są używane w celu realizacji zadań ustawowych, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1266 i 1860) oraz w art. 11, lub w celach reprezentacyjnych Siły Zbrojne
- psów kontraktowych – psów stanowiących własność żołnierza pełniącego czynną służbę wojskową, dobranych do użycia w jednostce wojskowej na podstawie kontaktu zawartego między tym żołnierzem a jednostką wojskową, w której psy są używane w trakcie trwania kontraktu, i znajdujących się na stanie jednostki wojskowej, w której są używane, które są używane w celu realizacji zadań ustawowych, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1266 i 1860) oraz w art. 11, lub w celach reprezentacyjnych Siły Zbrojne,
- psów używanych w resorcie obrony narodowej, w rozumieniu art. 2 pkt 30 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny – wskazanych w informacji, o której mowa w art. 19 ust. 1.
- psów używanych w Służbie Kontrwywiadu Wojskowego – wskazanych w informacji, o której mowa w art. 19 ust. 1.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ...
Projektowane przepisy przewidują, iż Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, będzie podmiotem odpowiedzialnym za prowadzenie KROPiK. To właśnie ona jest administratorem danych osobowych przetwarzanych w Rejestrze KROPiK
Rejestr publiczny ...
KROPiK jest rejestrem publicznym w rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Retencja danych ...
Dane osobowe zgromadzone w KROPiK usuwa się po upływie 5 lat od zarejestrowanej daty śmierci psa albo kota, albo po upływie 30 lat od zarejestrowanej daty urodzenia psa albo kota, jeżeli data śmierci nie została zarejestrowana, albo po upływie 30 lat od daty zarejestrowania psa albo kota w KROPiK, jeżeli data urodzenia lub śmierci tego psa albo kota nie została zarejestrowana.
Cel przetwarzania danych ...
Informacje gromadzone w KROPiK, w tym dane osobowe, są przetwarzane w celu:
- ustalenia właściciela psa albo
- ustalenia właściciela kota,
- ograniczenia zjawiska bezdomności psów i
- ograniczenia zjawiska bezdomności kotów,
- śledzenia przemieszczeń psów i
- śledzenia przemieszczeń kotów oraz
- kontroli realizacji obowiązku ochronnego szczepienia psów przeciwko wściekliźnie.
Krajowy Rejestr Oznakowanych Psów i Kotów i zakres danych ...
W KROPiK gromadzi się następujące informacje:
1) niepowtarzalny numer psa albo kota generowany przez KROPiK podczas rejestracji;
2) numer transpondera wszczepionego psu albo kotu;
3) nazwę, rasę, umaszczenie, płeć psa albo kota oraz datę urodzenia psa albo kota, jeżeli jest znana;
4) dotyczące właściciela psa lub kota:
a) miejsce zamieszkania albo siedzibę,
b) imię, nazwisko i adres albo nazwę i adres oraz numer telefonu kontaktowego,
c) numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (numer PESEL), a w przypadku osoby fizycznej nie posiadającej numeru PESEL –kod kraju i numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość tej osoby,
d) numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (numer REGON), jeżeli został nadany,
e) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, jeżeli właściciel taki numer posiada, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli został nadany;
5) dotyczące podmiotu prowadzącego schronisko dla zwierząt, zwanego dalej „schroniskiem”, w którym przebywa pies albo kot:
a) miejsce zamieszkania albo siedzibę,
b) imię, nazwisko i adres albo nazwę i adres oraz numer telefonu kontaktowego,
c) numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (numer PESEL), a w przypadku osoby fizycznej nie posiadającej numeru PESEL –kod kraju i numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość tej osoby,
d) numer REGON, jeżeli został nadany,
e) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, jeżeli ten podmiot taki numer posiada, oraz NIP, jeżeli został nadany,
f) nazwa schroniska i adres, pod którym jest prowadzone,
g) datę przyjęcia psa albo kota do schroniska,
h) datę wydania psa albo kota ze schroniska oraz imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres, a także numer telefonu kontaktowego podmiotu, któremu wydano tego psa albo kota;
6) o umiejscowieniu wszczepionego transpondera;
7) datę wszczepienia transpondera, jeżeli jest znana;
8) datę rejestracji psa albo kota;
9) daty przeprowadzenia obowiązkowych ochronnych szczepień przeciwko wściekliźnie, o których mowa w art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2023 r. poz. 1075), zwanych dalej „szczepieniami przeciwko wściekliźnie”;
10) niepowtarzalny numer druku, o którym mowa w art. 24e ust. 1 zdanie drugie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, jeżeli psu albo kotu został wydany paszport, o którym mowa w art. 24e ust. 2 tej ustawy;
11) informację o ubezpłodnieniu psa albo kota, jeżeli zostało przeprowadzone, w tym o dacie jego przeprowadzenia, jeżeli jest znana;
12) informację o śmierci psa albo kota, w tym o jej dacie, jeżeli jest znana.
13) o numerach transponderów wszczepionych psom i kotom – w formie rejestru wszczepionych transponderów;
14) o lekarzach weterynarii dokonujących oznakowania i rejestracji psów i kotów – w formie ewidencji, o której mowa w art. 17 ust. 1.
Krajowy Rejestr Oznakowanych Psów i Kotów i zakres danych ...
Obowiązkowemu oznakowaniu i rejestracji podlegają:
- psy – w terminie do dnia pierwszego szczepienia przeciwko wściekliźnie albo do dnia poprzedzającego dzień wprowadzenia do obrotu, jeżeli zdarzenie to nastąpi wcześniej, albo do dnia następującego po dniu przyjęcia do schroniska;
- koty – w terminie do dnia poprzedzającego dzień wprowadzenia do obrotu albo do dnia następującego po dniu przyjęcia do schroniska.
Obowiązek zapewnienia oznakowania i rejestracji psa lub kota zgodnie z ust. 1 spoczywa na jego właścicielu, a w przypadku psa lub kota przebywającego w schronisku, na podmiocie prowadzącym to schronisko.
Dokumentacja SZBI System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
Materiały źródłowe
Uwagi PUODO do projektu ustawy o Krajowym Rejestrze Oznakowanych Psów i Kotów. [Dostęp: 21.11.2024 r., godz.: 9:10]
Projekt ustawy o Krajowym Rejestrze Oznakowanych Psów i Kotów. [Dostęp: 21.11.2024 r., godz.: 9:10]