Proste to RODO w medycynie w oświacie w firmie

Wdrożenie RODO w firmie / w szkole / w podmiocie medycznym

Wdrożenie RODO w firmie / w oświacie / w medycynie

Dokumentacja RODO dla firmy, dla podmiotów medycznych, przychodni, szpitali, lekarzy, dla placówek oświatowych. Pełnienei funkcji Inspektora Ochrony Danych w firmach, w podmiotach medycznych, w szkołach. Szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz ochrony danych osobowych. Audyt Bezpieczeństwa Informacji KRI. Dofinansowania dla samorządów, dla podmiotów medycznych na cyberbezpieczeństwo.

Zgoda na przesyłanie informacji handlowych

Zgoda na przesyłanie informacji handlowych ...

Zgoda na przesyłanie informacji handlowychwraz z wejściem w życie 10 listopada 2024r., przepisów Ustawy Prawo Komunikacji Elektronicznej [dalej: UPKE] zmianie ulegnie podstawa prawna pozyskiwania zgód na przesyłanie informacji handlowych. To jednak nie jedyne konsekwencje, z jakimi zmierzyć będą musieli się przedsiębiorcy.

Utracą moc dotychczasowe przepisy prawa ...

Innymi słowy utracą moc prawną przepisy art. 172 ustawy z 16.07.2004 r. – Prawo telekomunikacyjne oraz art. 10 ustawy z 18.07.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, które dotychczas były przepisami stanowiącymi podstawę do pozyskiwania zgód na marketing bezpośredni, na przesyłanie informacji handlowych. Za sprawą zatem nowej regulacji, jaką zawiera art. 398 UPKE ulegają uproszczeniu regulacje prawne, odnoszące się do ochrony prywatności abonentów / użytkowników końcowych. Następstwem takiego stanu rzeczy, jest obowiązek dostosowania przez przedsiębiorców treści obecnie obowiązujących Klauzul Informacyjnych RODO, wzorów formularzy oświadczeń, z wykorzystaniem których odbierane były zgody marketingowe, treści komunikatów wyświetlanych przy formularzach do pozyskiwania danych w celach marketingowych, czy w celu zapisu na newsletter, na stronach WWW.

Istotne ograniczenia w przesyłaniu informacji handlowych ...

 W przepisie mowa jest o określonym zakazie, zakaz o jakim mowa w przepisie to zakaz określonego działania, działania polegającego na używaniu, rozwiązań o jakich mowa w przepisie.

  • Pierwszym rozwiązaniem, o jakim mowa w przepisie są automatyczne systemy  wywołujące. W przepisie mowa jest zatem o zakazie używania automatycznych systemów wywołujących. Należy zasygnalizować, iż brak jest definicji legalnej ww. rozwiązania, jakim są automatyczne systemy wywołujące.
  • Drugim rozwiązaniem, o jakim mowa w przepisie są telekomunikacyjne urządzenia końcowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 71)  UPKE cyt.: „Określenia użyte w ustawie oznaczają: (…) telekomunikacyjne urządzenie końcowe – urządzenie telekomunikacyjne przeznaczone do podłączenia bezpośrednio lub pośrednio do zakończenia sieci;”. 

Zgodnie z art. 2 pkt 74)  UPKE cyt.: „Określenia użyte w ustawie oznaczają: (…) urządzenie telekomunikacyjne – urządzenie elektryczne lub elektroniczne przeznaczone do zapewniania telekomunikacji;

Zgodnie z art. 2 pkt 70)  UPKE cyt.: „Określenia użyte w ustawie oznaczają: (…) telekomunikacja – nadawanie, odbiór lub transmisję informacji, niezależnie od ich rodzaju, za pomocą przewodów, fal radiowych lub optycznych lub innych środków wykorzystujących energię elektromagnetyczną;

W przepisie mowa jest zatem o zakazie używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, co oznacza, iż zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, którymi są urządzenia elektryczne lub elektroniczne przeznaczone do zapewnienia nadawanie, odbiór lub transmisję informacji, niezależnie od ich rodzaju, za pomocą przewodów, fal radiowych lub optycznych lub innych środków wykorzystujących energię elektromagnetyczną.

W przepisie mowa jest o zakazie używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, w szczególności w ramach korzystania z usług komunikacji interpersonalnej. 

Zgodnie z art. 2 pkt 78)  UPKE cyt.: „Określenia użyte w ustawie oznaczają: (…)  usługa komunikacji interpersonalnej – usługę umożliwiającą bezpośrednią interpersonalną i interaktywną wymianę informacji za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej między skończoną liczbą osób, gdzie osoby inicjujące połączenie lub uczestniczące w nim decydują o jego odbiorcy lub odbiorcach, z wyłączeniem usług, w których interpersonalna i interaktywna komunikacja stanowi wyłącznie funkcję podrzędną względem innej usługi podstawowej, w tym usługę, która:

a) umożliwia realizację połączeń z numerami z planu numeracji krajowej lub międzynarodowych planów numeracji, zwaną dalej „usługą komunikacji interpersonalnej wykorzystującą numery”,
b) nie umożliwia realizacji połączeń z numerami z planu numeracji krajowej lub międzynarodowych planów numeracji, zwaną dalej „usługą komunikacji interpersonalnej niewykorzystującą numerów”;

Zakaz o jakim mowa w przepisie, oznacza brak możliwości użytkowania rozwiązań, o jakich mowa w przepisie, nie w każdym przypadku, ale tylko w celach określonych w przepisie. Oznacza to, iż zakazane jest używanie wymienionych w przepisie rozwiązań dla realizacji jednego, albo wszystkich celów, o jakich mowa w przepisie.

  • Pierwszym celem, o jakim mowa w przepisie jest przesyłanie, realizowane przy użyciu któregokolwiek z rozwiązań o jakich mowa w przepisie, informacji handlowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 2) ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną [dalej UŚUDE] cyt.: „Określenia użyte w ustawie oznaczają: (…) informacja handlowa – każdą informację przeznaczoną bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej zawód, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach, z wyłączeniem informacji umożliwiającej porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej z określoną osobą oraz informacji o towarach i usługach niesłużącej osiągnięciu efektu handlowego pożądanego przez podmiot, który zleca jej rozpowszechnianie, w szczególności bez wynagrodzenia lub innych korzyści od producentów, sprzedawców i świadczących usługi;”.

  • Drugim celem, o jakim mowa w przepisie jest używanie któregokolwiek z rozwiązań o jakich mowa w przepisie, do celu marketingu bezpośredniego.

W przepisie mowa jest o zakazie używania któregokolwiek z rozwiązań o jakich mowa w przepisie do celów przesyłaniu informacji handlowych, w tym działań marketingowych do abonenta.

Zgodnie z  art.  2. pkt 1 UPKE cyt.: „Określenia użyte w ustawie oznaczają: abonent – użytkownika, który jest stroną umowy o świadczenie usług komunikacji elektronicznej zawartej z dostawcą usług komunikacji elektronicznej;”.

W przepisie mowa jest o zakazie używania któregokolwiek z rozwiązań o jakich mowa w przepisie do celów przesyłaniu informacji handlowych, w tym działań marketingowych do użytkownika końcowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 86)  UPKE cyt.: „Określenia użyte w ustawie oznaczają: (…) użytkownik końcowy – podmiot korzystający z publicznie dostępnej usługi komunikacji elektronicznej lub żądający świadczenia takiej usługi, dla zaspokojenia własnych potrzeb;”.

Przepis określa sytuację, w której to zakaz, używania któregokolwiek z określonych w przepisie rozwiązań w określonych w przepisie celach, nie obowiązuje.  

  • W przepisie mowa jest o sytuacji, w której abonent, wyraził zgodę, na użycie któregokolwiek lub wszystkich rozwiązań o jakich mowa w przepisie w celach przesyłania do niego informacji handlowych, w tym marketingu bezpośredniego. Istotne przy tym jest to, aby oświadczenie o wyrażeniu zgody, o jakiej mowa w przepisie, wyrażone zostało uprzednio, zatem przed, użyciem któregokolwiek z rozwiązań o jakich mowa w przepisie w celach o jakich mowa w przepisie. Istotnym elementem staje się określenie czasu, w jakim zgoda, o jakiej mowa w przepisie została wyrażona przez abonenta.
  • W przepisie mowa jest o sytuacji, w której użytkownik końcowy, wyraził zgodę, na użycie któregokolwiek lub wszystkich rozwiązań o jakich mowa w przepisie w celach przesyłania do niego informacji handlowych, w tym marketingu bezpośredniego. Istotne przy tym jest to, aby oświadczenie o wyrażeniu zgody, o jakiej mowa w przepisie, wyrażone zostało uprzednio, zatem przed, użyciem któregokolwiek z rozwiązań o jakich mowa w przepisie w celach o jakich mowa w przepisie. Istotnym elementem staje się określenie czasu, w jakim zgoda, o jakiej mowa w przepisie została wyrażona przez użytkownika końcowego.

Nowość w wyrażaniu zgody ...

Należy jednak podchodzić do ww. treści przepisu z daleko idącą ostrożnością, tak aby jego błędną interpretacja, nie doprowadziła do negatywnych konsekwencji w zakresie nieuprawnionego przesyłania informacji handlowych do abonentów / użytkowników końcowych. Wskazać bowiem należy, iż literalne brzmienie zwrotu „przez udostępnienie przez abonenta lub użytkownika końcowego identyfikującego go adresu elektronicznego” – w oderwaniu od treści całego przepisu, prowadzić może do błędnych praktyk przedsiębiorców, chcących posługiwać się takimi danymi.

Zgody na warunkach RODO ...

Obowiązek znany przedsiębiorcom, jednak nie oznacza to, iż przez wszystkich jest on respektowany. Wciąż bowiem zdarzają się sytuacje, w których mechanizm pozyskiwania zgód od abonentów / użytkowników końcowych stanowi swego rodzaju dowód na to, iż odebrane oświadczenie woli, przedmiotem którego treści miała być „zgoda” nie spełnia kryteriów, jakie określone zostały przepisami RODO.

Omówienie nowych przepisów UPKE ...

Zamiana przepisów i co dalej …

W naszym opracowaniu znajdziesz odpowiedź na te oraz szereg istotnych praktycznych pytań, dotyczących problemu pozyskiwania zgód na przesyłanie informacji handlowych.

  • Czy należy zaktualizować treść dotychczasowych oświadczeń o wyrażeniu zgody?
  • Czy należy dokonać zmian w treści klauzul informacyjnych RODO?
  • Czy zachowują ważność dotychczas odebrane oświadczenia o zgodzie?
  • Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby zgoda była wyrażona zgodnie z wymogami przepisów prawa?

Pakiet dokumentów zawiera:

  • Omówienie przepisów Ustawy PKE w części dotyczącej tematyki przesyłania informacji handlowych do abonentów / użytkowników końcowych.
  • Tabelaryczne zestawienie starych / nowych przepisów.
  • Wzory komunikatów do zamieszczenia na stronie WWW dla abonentów / użytkowników końcowych jakie należy przekazywać w związku z odbieraniem od nich zgód.
  • Wzory oświadczeń o wyrażeniu zgody na przekazywanie informacji handlowych przez abonentów / użytkowników końcowych.
  • Wzór Klauzuli Informacyjnej RODO dla abonentów / użytkowników końcowych.

 

Ustawa o ochronie sygnalistów - Procedura zgłoszeń wewnętrznych