Proste to RODO w medycynie w oświacie w firmie

Wdrożenie RODO w firmie / w szkole / w podmiocie medycznym

Wdrożenie RODO w firmie / w oświacie / w medycynie

Dokumentacja RODO dla firmy, dla podmiotów medycznych, przychodni, szpitali, lekarzy, dla placówek oświatowych. Pełnienei funkcji Inspektora Ochrony Danych w firmach, w podmiotach medycznych, w szkołach. Szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz ochrony danych osobowych. Audyt Bezpieczeństwa Informacji KRI. Dofinansowania dla samorządów, dla podmiotów medycznych na cyberbezpieczeństwo.

Kradzież laptopa ze szpitala

Kradzież laptopa ze szpitala

Kradzież laptopa ze szpitala, z gabinetu lekarskiego, z dyżurki, z pomieszczenia rejestracji. Wielu wydaje się, iż takie sytuacje nie mogą mieć miejsca, bo to przecież szpital, gabinet lekarski. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna wystarczy wpisać frazę kradzież laptopa ze szpitala w przeglądarce … wyniki wyszukiwania tutaj >>>

Zaniedbania to codzienność ...

Praktyka pokazuje dobitnie, iż podnoszenie świadomości personelu medycznego w zakresie stosowania prawidłowych praktyk jest działaniem koniecznym i niezbędnym. Nie tylko szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa są tutaj istotne, ale także wzbudzenie świadomości i odpowiedzialności za przekazany do użytku sprzęt ma kluczowe znaczenie.

Okazja czyni złodzieja ...

  • Pozostawianie sprzętu bez nadzoru – telefonów, laptopów, nośników pamięci w gabinetach, w pomieszczeniach socjalnych, w  dyżurkach pielęgniarskich – bez opieki – niestety to wciąż praktyki obecne w podmiotach medycznych. Wśród personelu wciąż panuje blednę przekonanie, iż kradzież w takim miejscu, jakim jest jednostka medyczna nie może mieć miejsca.
  • cyt.: „(…)Policjanci zatrzymali mężczyznę, który ukradł szpitalny laptop, kiedy lekarze badali jego partnerkę – poinformowała w czwartek rzecznik prasowy jarocińskiej policji st. asp. Agnieszka Zaworska. (…) Zabrał lekarzowi laptopa, bo brakło mu na papierosy. (…)”
    Źródło www.polsatnews.pl [Link aktywny: 14.01.2022r.., godz.: 10:00]
  • cyt.: „(…)Podejrzanego o kradzież laptopa w szpitalu w Bełchatowie zatrzymała policja. 33-latek ukradł także czytnik e-booków i pieniądze. Grozi mu do pięciu lat pozbawienia wolności.(…)”
    Źródło www.belchatownaszemiasto.pl [Link aktywny: 14.01.2022r.., godz.: 10:00]
  • cyt.: „(…)W teorii pracował w firmie zajmującej się sprzątaniem pomieszczeń biurowych w szpitalu tymczasowym dla chorych na COVID-19, który mieści się w Amber Expo. W praktyce „dorabiał sobie”, wynosząc z budynku laptopy i telewizory. 51-latek jest już w rękach policji.(…)”
    Źródło www.trojmiasto.pl [Link aktywny: 14.01.2022r.., godz.: 10:00]
  • cyt.: „(…)56-letni bytomianin próbował ukraść laptopa z jednego z pomieszczeń służbowych znajdujących się w szpitalu przy ul. Batorego. (…)”
    Źródło www.dziennikzachodni.pl [Link aktywny: 14.01.2022r.., godz.: 10:00]
  • cyt.: „(…)Policja zatrzymała 18-latka podejrzewanego o kradzież kilku laptopów z jednego z dziecięcych szpitali w Łodzi. Wśród nich był komputer podarowany przez jedną z fundacji pacjentom dziecięcego oddziału onkologii.(…)”
    Źródło www.wiadomosci.wp.pl [Link aktywny: 14.01.2022r.., godz.: 10:00]

Prywatny sprzęt w pracy ...

  • Pozorne oszczędności – dostrzegalną jest także praktyka wykorzystywania prywatnego sprzętu do realizacji zadań służbowych, nie chodzi tutaj tylko o laptopy, ale w grę wchodzą także telefony komórkowe, tablety itd. często administratorzy zapominają, albo nie chcą pamiętać, o tym, że takiego rodzaju rozwiązania nie zwalniają ich z odpowiedzialności za dane przetwarzane z wykorzystaniem tego rodzaju urządzeń prywatnych przez personel.
  • cyt.: „(…)doszło do przejęcia przez nową szefową szpitala, w obecności członków rady nadzorczej i burmistrza (…), laptopa używanego w codziennej pracy przez (…), mimo oświadczenia tej ostatniej, że to prywatny sprzęt. Nowe władze szpitala tłumaczyły później, że laptop został przejęty z uwagi na domniemanie przechowywania w nim służbowej dokumentacji i w momencie tego przejęcia nie można było jednoznacznie rozstrzygnąć, do kogo on należy. (…)”
    Źródło www.gp24.pl [Link aktywny: 14.01.2022r.., godz.: 10:00]

Zawsze tak było ...

  • Przyzwyczajenia częstym powodem problemów – przez lata pracy nazwijmy to „analogowej” personel nabrał pewnych praktyk, których stosowanie w pracy już ze sprzętem informatycznymi jest po prostu błędem, powyższe w połączeniu z brakiem podstawowej wiedzy nt. zasad pracy w nowych realiach skutkuje tym, iż personel często nie dostrzega zagrożeń, jakie sam generuje dla danych zapisanych czy też przetwarzanych z wykorzystaniem powierzonego laptopa, telefonu, czy innego urządzenia.
  • cyt.: „(…) Prezes Sądu Rejonowego nie zabezpieczał służbowych nośników z danymi, a jedynie polecił swoim pracownikom, by sami to robili. Tymczasem to on, jako administrator danych, a nie użytkownik nośnika, odpowiada za wdrożenie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, zapewniających odpowiednie bezpieczeństwo danych. Za brak takich rozwiązań organ nadzorczy nałożył na Prezesa Sądu administracyjną karę pieniężną w kwocie 10 tys. zł.(…)”. 
    Źródło: Decyzja PUODO z dnia 13.07.2021r. [DKN.5131.22.2021] [Link aktywny: 14.01.2022r.., godz.: 10:00]

IT nie śpi ...

  • Działy IT  – niestety także na tej płaszczyźnie dostrzec można wiele elementów wymagających korekty i poprawy. Wciąż podmioty medyczne – zwłaszcza te mniejsze – postrzegają obsługę swoich zasobów sprzętowych przez osoby przygotowane zawodowo do tego – za zbyteczną, albowiem są to koszty, brak wsparcia IT tłumaczą także, tym, że nic się nie psuje, albo że personel doskonale radzi sobie sam w takich sytuacjach.  Nie ukrywajmy, postępująca informatyzacja słuzby zdrowia wymaga tego, aby zasoby informatyczne były pod opieką przygotowanych do realizacji swoich zadań pracowników – nie tylko ze względu na realizację obowiązków na gruncie RODO, ale także w trosce o prawidłowe prowadzenie dokumentacji medycznej, jej udostępnianie, czy przechowywanie.

Kradzież a naruszenie ochrony danych osobwoych

Naturalnie administrator realizując swoje obowiązki w zakresie doboru i stosowania adekwatnych technicznych i organizacyjnych środków powinien ustalić odpowiedni ich wachlarz, tak aby zabezpieczań sprzęt i dane. Naturalnie nie ma jednej gotowej listy zabezpieczeń, których stosowanie chronić będzie przez konsekwencjami wynikającymi z kradzieży laptopa ze szpitala, ale warto jest nad taką listą popracować dla swojej organizacji. Prace należy jednak rozpocząć od rozpoznania zasobów i ustalenia tego, jakiego rodzaju zabezpieczenia są stosowane, czy w ogóle są jakiekolwiek stosowane.

Ankieta weryfikacyjna

Gorące tematy dla kadry zarządzającej PWDL

Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów
Procedura zgłoszeń wewnętrznych dla podmiotu medycznego

Procedura zgłoszeń wewnętrznych dla podmiotu medycznego

W związku z faktem uchwalenia Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów opracowaliśmy dokumentację zawierającą procedury związane z obsługa zgłoszeń wewnętrznych dedykowane dla podmiotu medycznego.

Kto ma obowiązek opracowania dokumentacji

Obowiązek przygotowania i wdrożenia dokumentacji na gruncie ww. Ustawy o ochronie sygnalistów mają podmioty medyczne, na rzecz których według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku wykonuje pracę zarobkową co najmniej 50 osób. Uwaga jednak do liczby 50 osób wykonujących pracę zarobkową wlicza się zarówno pracowników w przeliczeniu na pełne etaty oraz  wlicza się osoby świadczące pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy, jeżeli nie zatrudniają do tego rodzaju pracy innych osób, niezależnie od podstawy zatrudnienia.

Pakiet dokumentów zawiera

  • Procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych.
  • Potwierdzenie:
    • dokonania konsultacji z organizacją związkową celem ustalenia procedury zgłoszenia wewnętrznego
    • dokonania konsultacji z przedstawicielem załogi celem ustalenia procedury zgłoszenia wewnętrznego
  • Wzór:
    • informacji o podaniu do wiadomości osób wykonujących pracę procedury zgłoszeń wewnętrznych
    • informacja dla osób ubiegających się o pracę / rekrutacja / negocjacje umowy – o procedurze zgłoszeń wewnętrznych
    • rejestru zgłoszeń wewnętrznych
    • upoważnienia do podejmowania działań następczych i przetwarzania danych osobowych
    • upoważnienia do weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych i przetwarzania danych osobowych
    • transkrypcji rozmowy z linii nagrywanej / z linii nie nagrywanej w ramach której doszło do zgłoszenia wewnętrznego
    • wniosek sygnalisty o zorganizowanie bezpośredniego spotkania celem dokonania ustnego zgłoszenia wewnętrznego
    • zgłoszenia wewnętrznego
    • protokołu ze zgłoszenia wewnętrznego dokonanego ustnie
    • oświadczenia sygnalisty o wyrażeniu zgody na ujawnienie jego danych osobowych
    • karta weryfikacji zgłoszenia wewnętrznego
    • informacji zwrotnej dla osoby sygnalisty  wraz ze schematem pytań i odpowiedzi pozwalających na ocenę zgłoszenia
    • protokół ze zniszczenia danych osobowych zebranych przypadkowo
    • protokół ze zniszczenia danych związanych ze zgłoszeniem (retencja)
  • RCPD
  • Klauzula Informacyjna art. 13 RODO
  • Klauzula Informacyjna art. 14 RODO
  • i inne.

Forma dokumentu: dokumenty edytowalne

Autor: dr Jakub Rzymowski
Autor: mgr Dominik Spałek

Czytaj więcej >>>
Wzory oświadczeń składanych przez osoby zatrudniane Ustawa o przeciwdziałaniu przestępczości na tle seksualnym
Wzory oświadczeń składanych przez osoby zatrudniane Ustawa o przeciwdziałaniu przestępczości na tle seksualnym

Wzory oświadczeń składanych przez osoby zatrudniane Ustawa o przeciwdziałaniu przestępczości na tle seksualnym

W skład pakiety wchodzą następujące dokumenty:

  • Omówienie przepisów – wprowadzenie do tematu
  • Oświadczenie – o jakim mowa w art. 21 ust. 7 Lex Kamilek / braku skazania
  • Oświadczenie – o jakim mowa w art. 21 ust. 5 Lex Kamilek / państwa zamieszkania
Czytaj więcej >>>
Procedura użytkowania pendrive przenośnych pamięci danych w firmie
Procedura użytkowania zewnętrznych nośników danych

Procedura użytkowania zewnętrznych nośników danych

Procedura opisuje zasady / powierzania / korzystania / zabezpieczania / testowania / przechowywania / niszczenia / przenośnych pamięci danych wykorzystywanych w pracy personelu administratora danych osobowych. Procedura użytkowania zewnętrznych nośników danych zawiera także zestaw zakazanych praktyk, wskazując na konkretne ryzyka, jakie wynikają z ich nieprzestrzegania, w szczególności w obszarze cyberbezpieczeństwa.

Pakiet dokumentów zawiera:

  • Procedura użytkowania zewnętrznych nośników danych
  • Materiał edukacyjny / cyberbezpieczeństwo w pracy z urządzeniami elektornicznymi
  • Ankieta inwentaryzacyjno  / ewaluacyjna
  • Umowa użytkowania służbowego nośnika danych
  • Protokół przekazania nośnika danych

 

Czytaj więcej >>>
Materiały szkoleniowe Cyberbezpieczeństwo RODO
Materiały szkoleniowe Cyberbezpieczeństwo RODO

Materiały szkoleniowe Cyberbezpieczeństwo RODO

Materiały szkoleniowe Cyberbezpieczeństwo RODO dla pracowników gotowe do wykorzystania przez Administratorów Danych Osobowych lub Inspektorów Ochrony Danych prowadzących działania edukacyjne w firmie. Kupując nasz produkt otrzymują Państwo dostęp do wszystkich materiałów edukacyjno-informacyjnych szkoleniowych, jakie tworzymy na bieżąco. Otrzymują Państwo także gotowy harmonogram szkoleniowy, co pozwala na wykazanie, rozliczenie realizacji obowiązku szkoleniowego IOD.

W skład pakietu wchodzi:

  • Harmonogram szkoleniowy – dzięki któremu wykazywana jest rozliczalność działań szkoleniowych
  • Materiały edukacyjne szkoleniowe – dedykowane na kolejne 12 miesięcy

Spis treści:

  • Styczeń – „Jakie kroki można podjąć po wycieku danych dotyczących zdrowia”.
  • Luty – „Oszuswo na BLIKa”.
  • Marzec – „Czym jest phishing, jak się przed nim bronić”.
  • Kwiecień  – „Ochrona  danych osobowych a przyczyny nieobecności w pracy pracowników”.
  • Maj – „Cyberbezpieczeństwo i problem jednego hasła w wielu serwisach”.
  • Czerwiec – „Podstawowe i szczegółowe zasady pracy z pocztą elektroniczną”.
  • Lipiec – „Urlop od RODO ! broszura informująca o zagrożeniach podczas wypoczynku”.
  • Sierpień – „Przypomnienie zasad przetwarzania danych – w codziennej pracy”.
  • Wrzesień – „Jak ułatwić sobie pracę – popularne skróty klawiszowe”
  • Październik – „W jaki sposób rozpoznać próbę ataku na zasoby firmy z wykorzystaniem email”
  • Listopad – „Korzystanie z przenośnych pamięci danych w pracy, ryzyka i środki zaradcze”.
  • Grudzień – „Prywatny adres email do celów służbowych”.

Bezpośrednio po zakupie otrzymają Państwo nw. materiały szkoleniowe. Z uwagi n fakt, iż na bieżąco tworzymy kolejne materiały w odpowiedzi na aktualne wydarzenia, liczba materiałów szkoleniowych stale rośnie. W przypadku kiedy stworzymy materiały, będziemy je przesyłali do Państwa na bieżąco – za darmo, do końca br.

 

Czytaj więcej >>>
Prowadzenie dokumentacji medycznej podczas wizyt domowych

Prowadzenie dokumentacji medycznej podczas wizyt domowych

Prowadzenie dokumentacji medycznej podczas wizyt domowych jest to zjawisko, które coraz częściej obecne jest w realiach podmiotów medycznych. Nie tylko oczekiwania i potrzeby zdrowotne pacjentów stanowią uzasadnienie dla wdrożenia takich rozwiązań, ale także zmieniające się przepisy, sprawiają, iż korzystanie z przenośnego sprzętu komputerowego z dostępem do zasobów bazodanowych przez personel udzielający świadczeń zdrowotnych w miejscu zamieszkania pacjenta, stają się obowiązkiem.

Nie tylko sprzęt, ale i dostęp zdalny do danych

Udzielanie świadczeń medycznych czy to w ramach tzw. „wizyt domowych”, bądź w ramach „opieki środowiskowej” czy też wystawianie recept w postaci elektronicznej podczas wizyty realizowanej w miejscu zamieszkania pacjenta, pociąga za sobą konieczność odpowiedniego przygotowania personelu medycznego do prowadzenia, zabezpieczania i przechowywania dokumentacji medycznej powstającej w takich sytuacjach.

Dokumentacja przygotowana do wdrożenia:

  1. Procedura pracy z wykorzystaniem sprzętu wynoszonego poza obszar podmiotu medycznego.
  2. Procedura zdalnego dostępu do danych.
  3. Upoważnienie dla personelu medycznego.
  4. Oświadczenie o zapoznaniu się z Procedurami pracy ze zdalnym dostępem do pracy.
  5. Karta szkolenia wstępnego.
  6. Test sprawdzający.
Czytaj więcej >>>
Stanowisko IOD - obowiązek prowadzenia wykazu udostępnionej dokumentacji medycznej
Obowiązek prowadzenia wykazu udostępnionej dokumentacji medycznej

Obowiązek prowadzenia wykazu udostępnionej dokumentacji medycznej

Stanowisko IOD – przypominające o obowiązku prowadzenia wykazu udostępnionej dokumentacji medycznej przez podmiot wykonujący działalność leczniczą. Opracowanie zawiera szczegółowe informacje na temat tego, jakie dane należy bezwzględnie zamieszczać w wykazie, jakie mogą zostać w nim zapisane dodatkowo, oraz przedstawia błędne praktyki, z jakimi można spotkać się w praktyce funkcjonowania podmiotów leczniczych.

Stanowisko IOD

Czytaj więcej >>>
Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem
Procedura ochrony dzieci przed krzywdzeniem w podmiotach leczniczych

Procedura ochrony dzieci przed krzywdzeniem w podmiotach leczniczych

Procedura ochrony dzieci przed krzywdzeniem w podmiotach leczniczych – z dniem 15 lutego 2024 r. wchodzą w życie znowelizowane przepisy, które m.in. na podmioty medyczne nakładają nowe obowiązki opracowania i wdrożenia standardów ochrony małoletnich, jakie należy przestrzegać w podmiotach medycznych. Nowe obowiązki wynikają wprost z treści Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich [tj. Dz.U. z 2023 r., poz. 1304 ze zm.].

Procedura ochrony dzieci przed krzywdzeniem w podmiotach leczniczych

Przygotowaliśmy dla Państwa wzorcową dokumentację zgodną z wytycznymi zawartymi w Ustawie o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Pakiet dokumentów zawiera zarówno:

  • Omówienie podstawowych obowiązków podmiotu medyczne wynikających ze znowelizowanych przepisów
  • Wzór zapisów do Rejestru Czynności Przetwarzania Danych dla czynności sprawdzania kandydatów w rejestrach
  • Pełną wersję Polityki ochrony przed krzywdzeniem dzieci
  • Skróconą wersję Polityki ochrony przed krzywdzeniem dzieci

Standardy Ochrony Małoletnich dla szpitala

Czytaj więcej >>>
Co kiedy jednak podmiot medyczny zawarł umowę powierzenia z zewnętrznym laboratorium medycznym
Konsekwencje zwarcia umowy powierzenia z laboratorium zewnętrznym

Konsekwencje zwarcia umowy powierzenia z laboratorium zewnętrznym

Stanowisko opisuje konsekwencje sytuacji, w której to podmiot wykonujący działalność leczniczą zawarł umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych z zewnętrznym laboratorium diagnostycznym w związku ze zlecaniem wykonywania badań diagnostycznych swoich pacjentów. Wbrew pozorom sytuacji, w której mamy do czynienia z takim zawieraniem umów powierzenia przetwarzania danych jest więc niż można byłoby przypuszczać.

Czytaj więcej >>>
Zalecenia dla podmiotów medycznych zlecających badania laboratoryjne w ALAB laboratoria Sp. z o.o.
Zalecenia dla podmiotu zlecającego badania w ALAB laboratoria Sp. z o.o.

Zalecenia dla podmiotu zlecającego badania w ALAB laboratoria Sp. z o.o.

W związku z Komunikatem z dnia 27 listopada 2023r., w którego treści ALAB laboratoria sp. z o.o. informuje o cyt.: „(…)o możliwości naruszenia ochrony danych osobowych w związku z incydentem bezpieczeństwa w postaci ataku hakerskiego (…)” przygotowaliśmy stosowne Stanowisko IOD zawierające zalecenia dla podmiotów medycznych, zlecających wykonywanie badań ALAB laboratoria sp. z o.o.  Stanowisko IOD zawiera wyjaśnienia dotyczące kwestii związanej z ewentualnym obowiązkiem dokonania zgłoszenia zdarzenia do UODO oraz powiadomienia podmiotów danych, których zdarzenie dotyczyło. Wyjaśniamy także kwestie związane z obiegiem dokumentacji pomiędzy laboratorium zewnętrznym a podmiotem zlecającym. Wskazujemy ponadto na zasadność podjęcia określonych działań po stronie podmiotu zlecającego.

Czytaj więcej >>>