Procedura antykorupcyjna w szpitalu
Procedura antykorupcyjna w szpitalu. Przygotowaliśmy dla Państwa dokumentację zawierającą zasady postępowania w sytuacjach, których kwalifikacja prawna, etyczna jest negatywna. Uporządkowanie tematu pozwala na sprawne poruszanie się po zagadnieniach.
Działania antykorupcyjne Określenie jasnych zasad i reguł postępowania, wskazanie norm prawnych dotyczących korupcji, prowadzenie działań edukacyjnych wśród personelu pozwala zmniejszać ryzyko wystąpienia działań o charakterze korupcyjnym w podmiocie medycznym
Procedura antykorupcyjna w szpitalu i jej cele
Edukację personelu, pacjentów, osób trzecich, kontrahentów, w zakresie umiejętności dokonywania poprawnych ocen swoich działań / zaniechań z punktu widzenia prawnego i etycznego,
Edukacja Tylko świadomy zagrożeń personel, kontrahenci, osoby trzecie są w stanie skutecznie oceniać sytuacje, w jakich się znajdują. Prowadzenie działań o charakterze edukacyjnym na terenie placówki medycznej w zakresie działań antykorupcyjnych uznać należy za ważny element podnoszący bezpieczeństwa jednostki.
Wzbudzanie wśród personelu, pacjentów, osób trzecich, kontrahentów jednostki świadomości naganności czynów, które na gruncie przepisów prawa karnego kwalifikowane są, jako czyny zabronione,
Informowanie i uświadamianie Prowadzenie działań ukierunkowanych na informowanie i uświadamianie personelu, kontrahentów, osób trzecich również jest wyrazem działania, które zmniejsza ryzyko występowania zdarzeń antykorupcyjnych w podmiocie medycznym.
Określenie zasady uczestnictwa personelu w seminariach, konferencjach lub szkoleniach organizowanych przez podmioty prywatne,
Seminaria, konferencje i szkolenia Organizacja przez podmioty prywatne seminariów, konferencji, czy szkoleń, realizowanych w czasie pracy personelu również jest zagadnieniem, które należy dostrzec opracowując zasady postępowania antykorupcyjnego. Procedura antykorupcyjna w szpitalu przychodni powinna w sposób klarowny określić zasady uczestnictwa w tego rodzaju wydarzeniach, tak aby nie powodowało to wystąpienia zdarzeń o charakterze korupcyjnym
Ustanowienie zasad postępowania w przypadku kierowania reklamy produktu leczniczego polegającej na wręczaniu, oferowaniu i obiecywaniu korzyści materialnych, prezentów i różnych ułatwień, nagród, wycieczek oraz organizowaniu i finansowaniu spotkań promocyjnych produktów leczniczych, podczas których przejawy gościnności wykraczają poza główny cel tego spotkania - do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących obrót produktami leczniczymi
Pozorne reklamy Należy nieustannie uświadamiać personel w zakresie zdarzeń, które polegają na próbach wręczania im tzw. reklam produktów leczniczych. Reklam, które w rzeczywistości przybierają postać prezentów, ułatwień, nagród, wycieczek,spotkań i innych korzyści materialnych.
Wprowadzenie zasad postępowania w przypadku prób wręczania, wręczenia personelowi tzw. „wyrazów wdzięczności” od pacjentów, kontrahentów,
Prezenty w podmiocie leczniczym Procedura antykorupcyjna w szpitalu w przychodni powinna również określać zasady postępowania w sytuacji, kiedy to pacjenci, osoby trzecie, a nawet kontrahenci chcą dać wyraz wdzięczności. Dać wyraz wdzięczności wręczając personelowi określone dobra.
Określenia zasad postępowania w przypadku przyjmowania lub udzielania korzyść majątkowych lub osobistych albo ich obietnicy, w związku z pełnieniem funkcji publicznej przez personel, lub w przypadku uzależniania uzależnia wykonanie czynności służbowej od otrzymania korzyści majątkowej lub osobistej albo ich obietnicy lub żądania takiej korzyści.
Łapownictwo bierne i czynne Nie należy także zapominać o przepisach karnych zawartych w Ustawie Kodeks Karny, albowiem ich znajomość pomoże personelowi w trafnym dokonywaniu ocen konkretnych sytuacji, w jakich mogą się znaleźć.