Klauzula RODO i numery alarmowe
Klauzula RODO i numery alarmowe – zastanawiające, ale telefonując na numer np. 112 nie usłyszymy – ulubionego dla nas IOD stwierdzenia – Administratorem Twoich danych osobowych jest …
Nie umniejszając wadze obowiązku informowania
Nie umniejszając wadze i doniosłości obowiązku wynikającego z przepisów art. 13 i 14 RODO stwierdzić należy, iż w pewnych określonych sytuacjach, dla każdego z nas, jako podmiotu danych, wiedza w zakresie tego, kto staje się ADO w związku z naszą rozmową, pozostaje bez znaczenia w kontekście problemu, jakiego rozwiązania poszukujemy za sprawą rozmowy, jaką sami wywołaliśmy telefonując pod samodzielnie wybrany znany nam numer. Idąc dalej, wymuszenie na nas obowiązku zapoznania się z treścią informacji podawanych przez ADO, wręcz może w takiej sytuacji prowadzić nas do irytacji, ale nie jest wykluczone, iż rzutować może o wiele bardziej negatywnie w określonych stanach faktycznych.
Szczególny status numerów alarmowych
Zgodnie z art. 3 ust. 2 Ustawy z dnia 22 listopada 2013 r., o systemie powiadamiania ratunkowego
cyt.: „(…)System składa się z centrów powiadamiania ratunkowego, zwanych dalej „centrami”, tworzących jednolity system do obsługi zgłoszeń alarmowych, kierowanych do numerów alarmowych 112, 997, 998 i 999, umożliwiający przekazanie zgłoszenia alarmowego w celu zaangażowania właściwych zasobów ratowniczych.(…)”.
Zgodnie z art. 3 ust. 3 Ustawy z dnia 22 listopada 2013 r., o systemie powiadamiania ratunkowego
cyt.: „(…)W ramach systemu mogą być obsługiwane numery 991, 992, 993, 994 i 987 oraz inne niż wymienione w ust. 2 numery alarmowe podmiotów, do których zadań należy ochrona życia, zdrowia, bezpieczeństwa i porządku publicznego, mienia lub środowiska.(…)”.
Klauzula RODO i numery alarmowe - i wszystko jasne
Mamy więc rozwiązanie zagadki polegającej na tym, dlaczego telefonując pod numer alarmowy nie usłyszymy nagrania sekretarki informującego nas o zasadach przetwarzania danych osobowych przez ADO.
Otwarty katalog numerów alarmowych
Jak już cytowaliśmy powyżej, w ramach systemu mogą być obsługiwane numery 112, 997, 998 i 999, 991, 992, 993, 994 i 987 oraz inne niż wymienione numery alarmowe podmiotów, do których zadań należy ochrona życia, zdrowia, bezpieczeństwa i porządku publicznego, mienia lub środowiska. Włączenie innych numerów do systemu jest możliwe pod warunkiem spełnienia wymagań przez te podmioty określonych w art. 5 ww. Ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego. Sprawą związaną z numerem 991, czyli numerem alarmowym Pogotowia Energetycznego, zajmował się Rzecznik Praw Obywatelskich, jak i UODO.
Były próby uproszenia dla mikroprzedsiębiorców
Zgodnie z art. 4a ust. 1. ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta
cyt.: „(…) administrator będący przedsiębiorcą, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, wykonuje obowiązki, o których mowa w art.13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UEL119 z04.05.2016, str.1, z późn. zm.2))(…)zwanego dalej „rozporządzeniem 2016/679”, w zakresie umów, o których mowa w rozdziałach 2 i 3, przez wywieszenie w widocznym miejscu w lokalu przedsiębiorstwa lub udostępnienie na swojej stronie internetowej stosownych informacji(…)”. Co oznacza tyle, iż przez wywieszenie w widocznym miejscu w lokalu przedsiębiorstwa lub przez udostępnienie na stronie internetowej stosownych informacji, mikroprzesiębiorca realizuje obowiązek informacyjny w odniesieniu do umów innych niż umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość, oraz w odniesieniu do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Analiza jednak pozostałej części regulacji prawnej pozbawia ww. stwierdzenia przymiotu kategoryczności.