Udzielanie informacji o stanie zdrowia pacjenta
Udzielanie informacji o stanie zdrowia pacjenta to zagadnienie, które stale powraca w pytaniach naszych czytelników. Pozornie tylko tematyka udzielania informacji przez personel medyczny osobom zainteresowanym stanem zdrowia pacjentów jest prosta. Wielość i różnorodność stanów faktycznych sprawia, iż opracowanie właściwej procedury jest koniecznością. Należy jednak pamiętać, iż zachowanie prostego języka i czytelnej formy dokumentu to podstawowa przesłanka do tego, że procedura będzie respektowana w codziennej pracy. Więcej pisaliśmy o tym także w naszych dotychczasowych opracowaniach „Nieprzytomny pacjent a prawo do informacji”, „Kontakt z pacjentem przez telefon„, „Wytyczne RPP i UODO jak realizować prawa pacjenta„
Uwagi wymagają następujące kwestie
- Kto ma prawo do informacji o stenie zdrowia pacjenta?
- Jaki jest zakres możliwych do udzielenia informacji?
- Co w sytuacji, kiedy pacjent jest niepełnoletni?
- Czy można ograniczyć pacjenta w prawie do informacji o jego stanie zdrowia?
- Jak ma się zachować lekarz w sytuacji, w której np. są złe rokowania co do stanu zdrowia pacjenta?
- W jaki sposób przyjmować zgody na udzielanie informacji?
- Czy należy wprowadzić hasła dla identyfikacji?
- Co kiedy pacjent nie ukończył 16 roku życia?
- Jak postąpić, kiedy policjant prosi o informacje nt. pobytu pacjenta w placówce?
- Jakie wprowadzić mechanizmy identyfikacji tożsamości na odległość?
- Kto to jest osoba bliska, i jak ustalić jej tożsamość np. przez telefon?
- Jak należy postępować, kiedy pacjent jest nieprzytomny?
- Kogo informować, kiedy pacjent jest niezdolny do zrozumienia znaczenia informacji?
Przygotowaliśmy procedurę z wzorami i wprowadzeniem
Uwzględniając wszystkie wyżej wymienione wątpliwości i pytania przygotowaliśmy merytoryczne opracowanie tematu. Opracowanie, które jednocześnie pozwala na zrozumienie aspektu prawnego związanego z udostępnianiem informacji o stanie zdrowia pacjenta, ale także opracowanie, które jest procedurą, jaką z łatwością zastosuje personel w jednostce.
Wprowadzenie
Merytoryczne omówienie przepisów regulujących zagadnienie udostępniania informacji o stanie zdrowia pacjenta, rozpoznaniu,proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu. Dzięki tej lekturze osoba korzystająca z procedury uzyskuje pełną świadomość tematu, jak i umiejętność postępowania zgodnie z prawem.
Procedura udzielania informacji o stanie zdrowia
Wzorcowa procedura regulująca kwestie związane z organizacją procesu udzielania informacji o stanie zdrowia pacjentów w podmiocie medycznym. Procedura przygotowana z myślą o jej użytkownikach. Innymi słowy napisana została prostym i czytelnym zrozumiałym językiem. Zawiera ona jednocześnie odpowiedzi na wszystkie wyżej wymienione pytania i określa mechanizmy właściwych zachowań personelu dla każdej sytuacji.
Schemat postępowania przy udzielaniu informacji
Dla zobrazowania procesu, jaki zachodzi, przygotowaliśmy blokowy schemat postępowania opisujący poszczególne etapy. Ułatwia to znacznie zrozumienie zagadnienia, a osobom będącym tzw „wzrokowcami” pozwoli na szybsze przyswojenie sobie prawidłowych mechanizmów zachowań.
Wzór oświadczenia o wyrażeniu zgody na udzielanie informacji
Przydatny w praktyce wzór, którym posłużyć można się odbierając zgodę od pacjenta, przedstawiciela ustawowego.
Wzór karty kontrolnej przy ustalaniu tożsamości pacjenta
Wzór karty będący załącznikiem do Procedury udzielania informacji o stanie zdrowia, który pozwala personelowi na odnotowywanie konkretnych ustaleń, zgodnie z procedurą i dokumentowanie poprawności swojego działania.
Wzór karty kontrolnej przy ustalaniu tożsamości wnioskodawcy
Wzór karty będący załącznikiem do Procedury udzielania informacji o stanie zdrowia, który pozwala personelowi na odnotowywanie konkretnych ustaleń, zgodnie z procedurą i dokumentowanie poprawności swojego działania przy określaniu tożsamości osoby wnioskującej o informacje. Należy bowiem mieć świadomość tego, iż osoba wnioskująca może kontaktować się z podmiotem medycznym np. telefonicznie.
Dziennik Ustaw [Link aktywny: 02-12-2020] Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
Portal GOV.pl [Link aktywny: 02-12-2020] Realizacja prawa pacjenta do informacji na odległość przez osoby uprawnione – wytyczne Rzecznika Praw Pacjenta oraz Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych