Jak wprowadzić pracę zdalną.
Jak wprowadzić pracę zdalną, aby jej wykonywanie było nie tylko bezpieczne dla pracownika, dla pracodawcy, dla danych, ale i zgodne z prawem.
Warunki legalności pracy zdalnej.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych [dalej Ustawa COVID-19],
cyt.: „(…)W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu, w celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna)(…)”.
Umiejętności, możliwości techniczne i lokalowe.
Zgodnie art. 3 ust. 3 Ustawy COVID19,
cyt.: „(…) Wykonywanie pracy zdalnej może zostać polecone, jeżeli pracownik ma umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej pracy i pozwala na to rodzaj pracy. W szczególności praca zdalna może być wykonywana przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub dotyczyć wykonywania części wytwórczych lub usług materialnych (…)”.
Narzędzia i materiały do wykonywania pracy zdalnej.
Zgodnie z art. 3 ust. 4 Ustawy COVID-19,
cyt.: „(…)Narzędzia i materiały potrzebne do wykonywania pracy zdalnej oraz obsługę logistyczną pracy zdalnej zapewnia pracodawca(…)”.
Materiały własne pracownika przy pracy zdalnej.
Zgodnie z art. 3 ust. 5 Ustawy COVID-19,
cyt.: „(…) Przy wykonywaniu pracy zdalnej pracownik może używać narzędzi lub materiałów niezapewnionych przez pracodawcę pod warunkiem, że umożliwia to poszanowanie i ochronę informacji poufnych i innych tajemnic prawnie chronionych, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa lub danych osobowych, a także informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę(…)”
Ewidencja czynności pracownika na zdalnej pracy.
Zgodnie z art. 3 ust. 6 Ustawy COVID-19
cyt.: „(…) Na polecenie pracodawcy, pracownik wykonujący pracę zdalną ma obowiązek prowadzić ewidencję wykonanych czynności, uwzględniającą w szczególności opis tych czynności, a także datę oraz czas ich wykonania (…)”.
Zgodnie z art. 3 ust. 7 Ustawy COVID-19,
cyt.: „(…)Pracownik sporządza ewidencję wykonywanych czynności w formie i z częstotliwością określoną w poleceniu, o którym mowa w ust. 6. (…)”.
Cofnięcie polecenia pracy zdalnej.
Zgodnie z art. 3 ust. 8 Ustawy COVID-19,
cyt.: „(…) Pracodawca może w każdym czasie cofnąć polecenie wykonywania pracy zdalnej (…)”.
Kwarantanna a praca zdalna.
ZUS zajął stanowisko w przedmiocie zagadnienia kwarantanny a dopuszczalności wykonywania pracy zdalnej, w którym czytamy, iż:
cyt.: „(…)Przy ustalaniu prawa do zasiłku chorobowego osobie odbywającej kwarantannę stosuje się ogólne zasady określone w ustawie zasiłkowej. Jedną z nich jest pozbawienie prawa do zasiłku chorobowego w przypadku wykonywania pracy zarobkowej w okresie niezdolności do pracy. Zatem wykonywanie pracy zdalnej w okresie kwarantanny stanowi okoliczność pozbawiającą prawa do zasiłku chorobowego(…)”.
cyt.: „(…)Okres, w którym pracownik podlega obowiązkowi kwarantanny, nie jest tożsamy z niezdolnością do pracy z powodu choroby. Kwarantanna oznacza bowiem odosobnienie osoby zdrowej, u której nie stwierdzono zakażenia chorobą zakaźną, a która była narażona na takie zakażenie. To oznacza, że w przypadku, gdy pracownik w związku z odbywaniem kwarantanny nie wystąpi o zasiłek chorobowy oraz w uzgodnieniu ze swoim pracodawcą będzie wykonywał pracę zdalną, prawo do zasiłku chorobowego nie będzie mu przysługiwało. Będzie natomiast przysługiwało wynagrodzenie za wykonaną pracę(…)”.
cyt.: „(…)W ustawie uchwalonej przez Sejm RP 22 października 2020 r. (ustawa w toku prac legislacyjnych) zagadnienie to zostało jednoznacznie uregulowane. Ustawodawca wprost wprowadza rozwiązanie, które dopuszcza możliwość wykonywania pracy zdalnej w okresie kwarantanny.(…)”.
Jak wprowadzić pracę zdalną.
Mając na uwadze chęć ułatwienia Państwu wdrożenia w życie regulacji dotyczących zdalnej pracy przygotowaliśmy zestaw dokumentów, które mogą zostać bezpośrednio zastosowane przez pracodawcę.
Co wchodzi w skład pakietu dokumentacji.
Informaje wstępne
Tekst wprowadzający opisujący zasady wykonywania pracy w warunkach pracy zdalnej zlecanej w związku z przeciwdziałaniem COVID-19.
Regulamin wykonywania pracy zdalnej
Regulamin wykonywania pracy zdalnej, dokument wdrażany przez pracodawcę, regulujący szczegółowo zagadnienia związane z organizacją zdalnej pracy.
Test sprawdzający przygotowanie pracownika
Test pozwalający na zweryfikowanie przygotowania pracownika do wykonywania pracy zdalnej, na sprawdzenie jego umiejętności do świadczenia pracy w nowych warunkach.
Polecenie służbowe pracy zdalnej.
Wzór polecenia służbowego pracodawcy na wykonywanie pracy zdalnej wraz ze wzorem upoważnienia do przetwarzania danych osobowych z dostępem zdalnym do danych.
Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z przepisami.
Wzór oświadczenia pracownika o zapoznaniu się z Regulaminem pracy zdalnej oraz Procedurą pracy z wykorzystaniem systemów zdalnego dostępu do zasobów.
Zasady pracy z wykorzystaniem zdalnego dostępu do danych.
Zasady podejmowania i wykonywania pracy z wykorzystaniem systemów zdalnego dostępu do zasobów.
Praca z wykorzystaniem systemów zdalnego dostępu do zasobów.
Zbiór opisanych dobrych praktyk, pozwalających na świadczenie pracy zdalnej, ze zdalnym dostępem do danych z poszanowaniem przepisów o ochronie danych osobowych.
Pakiet dokumentów dla urzędów administracji i jednostek.
Pakiet dokumentów dla innych niż administracja pracodawców.
Autor: Dominik Spałek
- Zasady bezpiecznej pracy zdalnej.
- Procedura zlecania i wykonywania pracy zdalnej w celu przeciwdziałania COVID-19.
- Ustawa COVID-19
- Dokumentacja papierowa zawierająca dane osobowe a praca zdalna (UODO).