Kary RODO w medycynie - omówienie decyzji
Kary RODO w medycynie stały się faktem. Wadliwe wdrożenie przepisów o ochronie danych osobowych to jedna z podstaw nakładania kar finansowych. Brak realizacji przyjętych i wdrożonych procedur, to kolejny problem jednostek. Elementarne uchybienia w zakresie dostępu do dokumentacji medycznej dotykają szerokiego grona podmiotów medycznych. Wskazane kategorie uchybień stały się powodami dla których organy nadzorcze podejmowały decyzje o nałożeniu kar finansowych z RODO na jednostki medyczne. Źródło danych, wykaz kar RODO w medycynie.
Kary RODO w Europie / statystyki / zestawienia
Prezentujemy Wam także Ciekawe narzędzie do analizy danych związanych z karami RODO, jakie zostały nałożone.
Zobaczcie sami jakie ciekawe informacje można pozyskać:
GDPR Fines Tracker & Statistics
Kary finansowe RODO - bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych
Holandia
460,000 Euro
Szpital w Holandii nie posiadał adekwatnych wewnętrznych rozwiązań organizacyjno - technicznych w zakresie bezpieczeństwa i zasady ograniczonego dostępu do dokumentacji medycznej. W wyniku nieprawidłowej procedury dziesiątki pracowników szpitala miało możliwość niczym nieuzasadnionego przeglądania dokumentacji medycznej "znanej holenderskiej osoby".
Proste to RODO
Dostęp do dokumentacji medycznej powinny posiadać wyłącznie osoby upoważnione do tego, w związku z realizacją celów określonych przez jednostkę.
Ponadto dostęp do danych szczególnej kategorii powinien być realizowany zgodnie z zakresem poleceń wydanych przez jednostkę, jako administratora danych osobowych. Powyższe wymaga prowadzenie i aktualizowania wykazu osób upoważnionych.
Jak również wymaga od administratorów systemów informatycznych prowadzenia i ewidencjonowania nadanych loginów do systemów informatycznych. Wymusza również przyjęcie i stosowanie polityki weryfikacji poprawności posługiwania się loginami i indywidualnymi hasłami przez personel upoważniony.
Nieprawidłowe praktyki jednostek medycznych:
- Brak wydanych upoważnień do przetwarzania danych szczególnej kategorii.
- Nie aktualizowanie wydanych upoważnień.
- Niedostateczny nadzór nad wydanymi / cofniętymi loginami dostępu do systemów informatycznych.
- Brak kontroli poprawności wykorzystywania loginów / haseł dostępowych przez personel.
- Nieprawidłowe procedury udostępniania dokumentacji medycznej z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość.
Kary finansowe RODO - udostępnianie dokumentacji medycznej
Cypr
5,000 Euro
Jednostka medyczna nie mogła zrealizować prawa pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej z uwagi na fakt, iż nie potrafiła jej odszukać.
Proste to RODO
Jednostki medyczne powinny bezwzględnie realizować prawo pacjentów do dostępu do dokumentacji medycznej oraz do udzielania informacji na temat ich stanu zdrowia i udzielonych im świadczeń medycznych.
Jednostki w tym celu powinny posiadać procedury udostępniania informacji i dokumentacji medycznej oraz przeszkolić personel medyczny w posługiwaniu się nimi.
Nieprawidłowe praktyki jednostek medycznych:
- Brak procedur udostępniania dokumentacji / informacji.
- Niedostateczna liczba szkoleń personelu w zakresie udostępniania dokumentacji medycznej.
- Nie przeprowadzanie kontroli wewnętrznych poprawności działania jednostki.
- Brak wsparcia prawnego przy rozstrzyganiu wątpliwych przypadków.
- Pośpiech i pobieżność działania przy udostępnianiu informacji.
Kary finansowe RODO - błąd systemu teleinformatycznego
Portugalia
400,000 Euro
Wadliwie działający system zarządzania loginami / profilami umożliwiającymi dostęp do dokumentacji medycznej stał się powodem nałożenia kary na portugalski szpital. W systemie aktywnych było 985 profili a zatrudnionych tylko 296 lekarzy.
Proste to RODO
Aktualizowanie profili loginów dostępowych jest obowiązkiem jednostki. Każda zmiana personelu wymaga podjęcia działań w zakresie aktualizacji loginów dostępowych.
Jednostki powinny także wdrażać polityki resetowania haseł, tak aby nie były tworzone nowe profile dostępowe bez usuwania starych, co do których hasło zostało zagubione przez pracownika.
Zakres uprawnień dla nadawanego loginu powinien być zgodny z zakresem upoważnienia wydanego przez administratora danych osobowych .
Nieprawidłowe praktyki jednostek medycznych:
- Brak współpracy służb kadrowych z działem informatycznym.
- Niezrozumienie powagi zagadnienia ochrony login i hasła dostępowego.
- Niechęć personelu do posługiwania się własnym login i hasłem dostępowym.
- Brak procedur weryfikacji w przypadku resetowania haseł dostępowych.
- Zbyt szerokie zakresy uprawnień przypisane do loginów użytkowników.
Kary finansowe RODO - błąd systemu teleinformatycznego
Bułgaria
510 Euro
Bez dyspozycji pacjenta, doszło do zmiany podmiotu odpowiedzialnego za opiekę medyczną nad zainteresowanym, w następstwie przekazania jego danych osobowych do innego podmiotu medycznego.
Proste to RODO
Jednostki medyczne posiadać wiedzę na temat swoich prawi i obowiązków. Muszą bezwzględnie znać procedury obowiązujące w realiach medycznych.
Dokumentem, który ułatwia zarządzanie procesem przetwarzania danych osobowych jest Rejestr Czynności Przetwarzania Danych, który identyfikuje podstawy prawne i cele przetwarzani.a
Nieprawidłowe praktyki jednostek medycznych:
- Jednotki nie śledzą na bieżąco zmian realiów funkcjonowania.
- Podmioty wychodzą z założenia, że mogą zmieniać dowolnie cel przetwarzania danych.
Bezpłatne konsultacje z naszym ekspertem
Wypełnij samodzielnie ankietę sprawdzającą:
Ankieta sprawdzająca do pobrania za darmo.
Zapraszamy na bezpłatne konsultacje. Mając na uwadze opisane kary RODO w medycynie przygotowaliśmy krótka ankietę sprawdzającą ryzyko wystąpienia naruszenia ochrony danych osobowych.
Po wypełnieniu ankiety skontaktuj się z naszym ekspertem:
Po wypełnieniu ankiety zapraszamy na telefoniczne bezpłatne konsultacje. Nasz ekspert Dominik Spałek omówi z Państwem wyniki ankiety. Ankieta jak i konsultacja ma charakter anonimowy i nie jest obowiązkowa.
Obowiązek prowadzenia wykazu udostępnionej dokumentacji medycznej
Obowiązek prowadzenia wykazu udostępnionej dokumentacji medycznej
Stanowisko IOD – przypominające o obowiązku prowadzenia wykazu udostępnionej dokumentacji medycznej przez podmiot wykonujący działalność leczniczą. Opracowanie zawiera szczegółowe informacje na temat tego, jakie dane należy bezwzględnie zamieszczać w wykazie, jakie mogą zostać w nim zapisane dodatkowo, oraz przedstawia błędne praktyki, z jakimi można spotkać się w praktyce funkcjonowania podmiotów leczniczych.
Procedura ochrony dzieci przed krzywdzeniem w podmiotach leczniczych
Procedura ochrony dzieci przed krzywdzeniem w podmiotach leczniczych
Procedura ochrony dzieci przed krzywdzeniem w podmiotach leczniczych – z dniem 15 lutego 2024 r. wchodzą w życie znowelizowane przepisy, które m.in. na podmioty medyczne nakładają nowe obowiązki opracowania i wdrożenia standardów ochrony małoletnich, jakie należy przestrzegać w podmiotach medycznych. Nowe obowiązki wynikają wprost z treści Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich [tj. Dz.U. z 2023 r., poz. 1304 ze zm.].
Procedura ochrony dzieci przed krzywdzeniem w podmiotach leczniczych
Przygotowaliśmy dla Państwa wzorcową dokumentację zgodną z wytycznymi zawartymi w Ustawie o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Pakiet dokumentów zawiera zarówno:
- Omówienie podstawowych obowiązków podmiotu medyczne wynikających ze znowelizowanych przepisów
- Wzór zapisów do Rejestru Czynności Przetwarzania Danych dla czynności sprawdzania kandydatów w rejestrach
- Pełną wersję Polityki ochrony przed krzywdzeniem dzieci
- Skróconą wersję Polityki ochrony przed krzywdzeniem dzieci
Konsekwencje zwarcia umowy powierzenia z laboratorium zewnętrznym
Konsekwencje zwarcia umowy powierzenia z laboratorium zewnętrznym
Stanowisko opisuje konsekwencje sytuacji, w której to podmiot wykonujący działalność leczniczą zawarł umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych z zewnętrznym laboratorium diagnostycznym w związku ze zlecaniem wykonywania badań diagnostycznych swoich pacjentów. Wbrew pozorom sytuacji, w której mamy do czynienia z takim zawieraniem umów powierzenia przetwarzania danych jest więc niż można byłoby przypuszczać.
Zalecenia dla podmiotu zlecającego badania w ALAB laboratoria Sp. z o.o.
Zalecenia dla podmiotu zlecającego badania w ALAB laboratoria Sp. z o.o.
W związku z Komunikatem z dnia 27 listopada 2023r., w którego treści ALAB laboratoria sp. z o.o. informuje o cyt.: „(…)o możliwości naruszenia ochrony danych osobowych w związku z incydentem bezpieczeństwa w postaci ataku hakerskiego (…)” przygotowaliśmy stosowne Stanowisko IOD zawierające zalecenia dla podmiotów medycznych, zlecających wykonywanie badań ALAB laboratoria sp. z o.o. Stanowisko IOD zawiera wyjaśnienia dotyczące kwestii związanej z ewentualnym obowiązkiem dokonania zgłoszenia zdarzenia do UODO oraz powiadomienia podmiotów danych, których zdarzenie dotyczyło. Wyjaśniamy także kwestie związane z obiegiem dokumentacji pomiędzy laboratorium zewnętrznym a podmiotem zlecającym. Wskazujemy ponadto na zasadność podjęcia określonych działań po stronie podmiotu zlecającego.
Zasady korzystania z przenośnych pamięci
Zasady korzystania z przenośnych pamięci – stanowisko IOD zawierające materiały szkoleniowe kierowane do pracowników korzystających z przenośnych pamięci danych. Stanowisko opisuje podstawowe zasady bezpieczeństwa, jakich należy przestrzegać pracując z takimi urządzeniami. Wskazane zostało także, jakie praktyki są niedopuszczalne. Stanowisko IOD zawiera także listę pozwalającą na uzyskanie rozliczalności z realizacji zadania edukacyjnego personelu.
Przenośne pamięci danych materiały szkoleniowe i ankieta sprawdzająca
Przenośne pamięci danych materiały szkoleniowe i ankieta sprawdzająca
Przygotowaliśmy dla Państwa materiał, jaki dedykowany jest dla tych podmiotów, które w związku ze swoim funkcjonowaniem przetwarzają dane z wykorzystaniem przenośnych pamięci danych.
Pakiet dokumentów zawiera:
- Ankietę ewaluacyjną – ankietę sprawdzającą dzięki której ADO / IOD dokonać mogą analizy stanu faktycznego, a następnie na jej podstawie zalecić stosowanie adekwatnych środków bezpieczeństwa, zabezpieczających przetwarzanie danych osobowych z wykorzystaniem przenośnych pamięci danych.
- Materiał szkoleniowy dla personelu – materiał pełni rolę informacyjną, jego zadaniem jest edukować personel korzystający z przenośnych pamięci danych w zakresie tego, jakiego rodzaju ryzyka związane są z takim przetwarzaniem oraz jakich zasad należy przestrzegać korzystając z przenośnych pamięci danych.
Ankieta poprawności realizacji obowiązku informacyjnego
Ankieta poprawności realizacji obowiązku informacyjnego
Podmioty medyczne zobowiązane są do realizacji różnego rodzaju obowiązków informacyjnych zarówno na gruncie przepisów prawa ochrony danych, jak i przepisów branżowych. Przygotowaliśmy zestawienie w formie ankiety weryfikującej poprawność realizacji poszczególnych obowiązków informacyjnych.
Zakupując naszą dokumentację sprawdzą Państwo.
- jakiego rodzaju obowiązki należy realizować,
- czy w sposób zgodny z przepisami informacje przekazywane są w podmiocie leczniczym.
Przenośny sprzęt IT w firmie
Przenośny sprzęt IT w firmie
Jak wynika z treści Decyzji UODO, nakładających kary administracyjne na administratorów, w związku z utratą danych na skutek kradzieży, zagubienia, zniszczenia sprzętu IT, który wynoszony jest poza siedzibę administratora, warto jest przygotować się prawidłowo do takiego przetwarzania.
Dokumentacja RODO
- Procedura wynoszenia nośników danych poza obszar przetwarzania
- Procedura korzystania z prywatnego sprzętu do celów służbowych
- Zasady transportu, przechowywania i korzystania ze sprzętu przenośnego
- Ankieta sprawdzająca poprawność wdrożonych rozwiązań
Integracja mMedica z pracownią diagnostyczną
Integracja mMedica z pracownią diagnostyczną
Realizujemy kompleksowo usługę integracji aplikacji gabinetowej mMedica z pracownią diagnostyczną (RTG). Poprawnie wykonana integracja daje możliwość zautomatyzowania wymiany danych z wybraną pracownią diagnostyczną. Pozwala, po wystawieniu skierowania na wizycie, na przesyłanie zleceń bezpośrednia z poziomu aplikacji mMedica do pracowni RTG. Ponadto, co bardzo istotne, integracja umożliwia aplikacji mMedica automatyczne odbieranie opisów badań diagnostycznych i ich załączanie do dokumentacji medycznej Pacjentów, prowadzonej w postaci elektronicznej.
Zakres usługi integracji obejmuje:
W ramach wykonywanej przez nas usługi, jednostka otrzymuje kompleksowe wsparcie. Poniżej prezentujemy ramowy schemat działania. Schemat pokazujący, jak przebiega całościowy proces wdrożenia i uruchomienia integracji z zewnętrznym laboratorium:
- Wykupienie i zaczytanie licencji eWyniki Diag.
- Pozyskanie danych webserwisu i pliku przekodowania od Pracowni RTG
- Dodanie kontrahenta (Pracowni RTG) i konfiguracja wymiany danych webservice z uwzględnieniem konfiguracji sieci lokalnej klienta.
- Przekodowanie słownika badań – wybór badań wykonywanych przez personel i powiązanie ich z wystawionymi przez Pracownię RTG.
- Testy wysyłki zleceń i odbioru opisów badań z weryfikacją zapisu do e-Archiwum.
- Szkolenie personelu (online) 2h.